понедельник, 1 октября 2018 г.


Урок мислення

Тема. Жовтий лист під  ноги пада.
Мета:еозширювати знання учнів  про характерні ознаки осені в природі.
Розвивати мислення учнів, спостережливість, уміння бачити і відчувати красу осінньої пори. Виховувати любов та бережливе ставлення до природи.
Місце проведення: шкільне подвір’я.
                                           
                                              Хід уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Вступне слово вчителя.
      Осіння природа для людини – джерело життя мудрості і краси. Вона постійно змінюється, вражаючи нас розмаїттям своїх проявів. Тому книга природи безмежна і дуже цікава. Вона може багато сказати розуму і серцю людини, змінити настрій, викликати добрі почуття.
      Сумно трішки в цей час, адже в душі кожної людини, хто не байдужий до краси, звучить мелодія осені. Така вже вона ця осіння мелодія: сумовита і радісна одночасно.
Сонечко землю – матусю не так вже цілує,
Золотом сипле в садах і гаях.
Осінь чарівна барвисто крокує:
-Здрастуй, красуне смаглява моя!
ІІ. Основна частина
- Діти , сьогодні наш клас вийшов на шкільне подвір’я, щоб іще раз зустрітися з природою, поспілкуватися, відчути серцем і душею красу в цю прекрасну осінню  пору .
Хто вона ота красуня
В золотім намисті,
Що без пензля і без барвів
Скрізь малює листя.
На деревах листя те,
Так блищить, мов золоте.(Осінь)
Виходить дівчина, одягнена в костюм Осені.
Осінь.
Добрий день! В добрий час!
Рада, діти, бачить вас!
Не сама до вас прийшла,
Я синочків привела.
- Діти , назвіть імена моїх синів.
(Вересень, жовтень, листопад)
- Чому вони мають таку назву?
 (Цвіте верес, жовтіє листя, опадає листя)
Осінь.
-А зараз послухайте вірші ,які підготували мої сини.
       Вересень:
Вересневе небо синє,
І сади ще пахнуть літом,
В полісаднику жоржини
Розгорілись дивоцвітом.
       Жовтень:
Сяють золотом берези,
Жовтень ним вінчає осінь,
Журавлиний клин мережить
Висоти холодну просинь.
       Листопад:
Хмарна не радує днина,
Вітер висвистує в кронах,
Лиш молода горобина
Світиться в гронах червоних.
-Діти, назвіть ознаки осені?
(Температура повітря змінюється, день і ніч змінюють свою тривалість, жовкне трава, дощить, часті тумани).
- Які ознаки кожного з осінніх місяців?
- Яка причина осіннього похолодання?
(Сонце влітку піднімалось високо, дні були довші, земля отримувала багато тепла, тепер сонце опускається низько, на землю потрапляє менше тепла.)
- Які сліди осінь залишає по собі?
(В повітрі літає насіння клена, берези, акації.)
- Як змінився колір неба?
- Як змінилося забарвлення на деревах, кущах?
(Листя пожовкло, побагровіло, немов золоті пташенята злітають з дерев.)
- Яка звучить музика жовтневого вітру? Охарактеризуйте її.
На узліссі осінь фарби розбавляла,
Пензликом легенько листя малювала.
Вже руда ліщина, пожовтіли клени …
У красі осінній тільки дуб зелений.
Утішає ясен:  „Не сумуй за літом.
Глянь: усі дерева в золото одіто.”
Золота красуня – осінь чарівниця!
По землі ступає ,золотом іскриться,
В жовте і червоне листячко фарбує,
І картини дивні, чарівні малює!
Небо синє – синє, листя кольорове,
А яке довкілля радісне, чудове!

(Розглядання різноманітного листя та пояснення властивості опадання.)
- Придивіться, які різноманітні форми має листя. Їх пластинки бувають схожими на щит, руку з пальцями, коло, яйце, ромб, голку. Над краями листка теж попрацювала природа. Вони прикрашені зубчиками, війками або схожі на пилку. Верхівка листочка буває загостреною, тупою, утисненою або з війками.
      Є листя просте і складне. Чому його так назвали? Поясніть, як ви це розумієте.
      (Відповіді дітей.)
- У складного листя листочки розташовані по обидві сторони головної осі або відходять від верхівки черешка, як у кінського каштана. А зараз, діти, зберіть прості і складні листочки. Уважно їх розгляньте.
(Діти збирають листки, групують їх, порівнюють, що спільного і відмінного).
- Черешки і жилки виконують роль пружин (особливо під час вітру, злив). Чому?
- Що може бути краще за зелені, жовті, червоні кольори листя дерев, які так захоплюють нас. Чому осіннє листя має різне забарвлення?
        (Відповіді дітей.)
- Зелені тому, що мають багато зеленого пігменту – хлорофілу, але є й інші, зокрема, золотаво – жовті, жовтогарячі, червоні. Ближче до осені в листку руйнується насамперед зелений пігмент. Інші пігменти стійкіші, сильніші, витриваліші, а тому восени вони стають помітнішими у листках.
        До осені в основі кожного листка утворюється тонкий шар клітин, що легко відокремлюється, він так і називається – відокремлювальний шар. Клітини цього шару поступово стають гладенькими, тоненькими, округлими. Достатньо краплини роси, найменшого подиху вітерцю, щоб зірвати листок.
       На тому  місці, де листок відокремився від стебла, утворилась ранка, виникає шар особливих клітин, що перешкоджають втраті вологи, щоб дерево не всохло, та захищає його від шкідливих організмів. 
        Більшість вічнозелених дерев не скидають своє вбрання одразу. Цей процес відбувається поступово протягом усього року, тому вони залишаються завжди вічнозеленими.
- Діти, а тепер давайте підемо по осінньому листі.
- Доберіть слова, які б влучно передали шум листя під ногами.
(Шумлять, шелестять, шарудять, тріщать, хрумтять, шепочуться, шерехтять, співають, стогнуть, плачуть.)
- З чим порівняємо опале листя? Чому?
(З барвистим килимом, золотими монетами, різнокольоровими клаптиками.)
- Про що перешіптуються опалі листочки?
- Що можете сказати про трав’янисті рослини?
- Які квіти залишились на клумбах?
- Чому менше стало квітів і так збіднів навколишній рослинний світ?
- Прислухайтесь, чи чуєте ви дзвінкий спів пташок (комах)? Чому?
- Якими словами можна описати осінь?
(Золота, чудова, багряна, замріяна, багата, щедра, різнокольорова, різнобарвна, чарівниця, яскрава, пізньоквітуча казкова красуня, невтомна, працьовита, найкраща.)
- Чим вона подобається вам? Чому?
- Спробуйте з побаченого і сказаного вами скласти опис осені.
     (Опис осені.)
Гра „Весела хвилинка, хвилинка – плутанинка”.
- Осінь – це чудова і казкова пора року. Про неї складено багато віршів, загадок, прислів’їв, пісень. Послухайте деякі з них. 
Осінь.
Вересень зеленим
Осінь залишила,
Бо в траві високій
Пензлика згубила
Аж у жовтні осінь
Пензлика знайшла
Й малювати фарбами
Скрізь розпочала.
Золотим, червоним
Змалювала гай.
Річку – темно - синім
Й синім небокрай.
Ще милує око
Листячко зелене,
Та пожовкли липи,
В позолоті клени.
Вже птахів гуртує
В небі чиста просінь,
І врожай в комори
Вносить щедра осінь.   
Загадка.
У садках, лісах походжає
Жовті шати одягає,
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості.
                   (Осінь)
Прислів’я.
Осінь сумна, а весело жити.
Осінь іде і за собою дощ веде.
Восени і горобець багатий.
Восени день блисне, а три кисне.
- На основі власних спостережень, зроблених на уроці складемо казку. Врахуйте властивість опадання листя з дерев, змінення кольорової гами. У ній ми використаємо слова, словосполучення, речення найбільш вдалі, змістовні, які звучали на уроці мислення, та введемо їх у казку.
ІІІ. Підсумок уроку.
1.Аналіз роботи учнів на уроці.
- Про що говорили на уроці?
- Що нового дізнались?
2. Домашнє завдання.
1 група – скласти вірш, загадку про осінь;
2 група – записати складену казку;
3 група – намалювати малюнок.



Комментариев нет:

Отправить комментарий